1. صفحه اصلی
  2. /
  3. تحریریه
  4. /
  5. معرفی کتاب
  6. /
  7. توسعه و مبانی تمدن...

توسعه و مبانی تمدن غرب

غرب زدگی …. احتمالا زیاد به گوشمون رسیده
اصلا یعنی چی ، منظور چیه ، غرب به چی میگن چرا غرب زدگی ….
اگر این سوالات هم در ذهن شما وجود داره حتما این کتاب رو بخونید
توسعه و مبانی تمدن غرب که در انتشارات واحه به چاپ رسیده است، یکی از نوشته‌های شهید آوینی دربارهٔ پیشرفت اقتصادی یا تکامل فرهنگی است.

کتاب توسعه و مبانی تمدن غرب گردآوری سلسله‌ مقالاتی است که در فاصله سال‌های ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۶ با عنوان کلی تحقیقی مکتبی در باب توسعه و مبانی تمدن غرب در ماهنامه جهاد به چاپ رســیده است. اغلب این مقالات با اسم مستعار چاپ شده‌اند. شهید آوینی در یکی از جلسات گفت‌وگویی که در اواخر سال ۱۳۷۱ برگزار شده به این مقالات اشاره می‌کند و از آنها به عنوان مطالبی ساده با زبان ژورنالیستی یاد می‌کند که قرار بوده مقدماتی برای آشنایی اولیه خوانندگان مجله جهاد با بحث مدرنیسم و مسئله توسعه در غرب فراهم کند. به این ترتیب، ظاهرا ایشان قصد گردآوری این مقالات و انتشار آنها را نداشته است. اما مدت کوتاهی بعد از شهادت ایشان، این مجموعه توسط مرکز حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در وزارت جهاد سازندگی به صورت کتاب منتشر شد و نشر واحه نیز بر اساس خط مشی خود مبنی بر حفظ روند پیشین در چاپ کتاب‌ها به انتشار آن اقدام کرده است.

از اشارات شهید آوینی در مقالات مختلف این مجموعه چنین برمی‌آید که ایشان طرح مبسوطی در ذهن داشته، اما تحقق این طرح در ماهنامه جهاد ناتمام مانده است. ماهیت علوم جدید، معنای اصطلاحی غرب و غرب‌زدگی مبانی تاریخی تمدن جدید غربی و… از جمله مباحثی بوده‌اند که ایشان در نظر داشته مقالات جداگانه‌ای را به آنها اختصاص دهد و طبعا جای آن مباحث در این مجموعه خالی است. این کتاب به مباحث غرب زدگی پرداخته ، پیشنهاد میشه حتما بخونیدش. بعد از خواندن این کتاب با تفکر جدیدی در رابطه با جهان غرب رو به رو میشویم

آنچه در این مطلب میخوانید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *