1. صفحه اصلی
  2. /
  3. تحریریه
  4. /
  5. معرفی نویسنده
  6. /
  7. مصاحبه با اکبر صحرائی...

مصاحبه با اکبر صحرائی در کتاب بازی

صحرایی: طراحی رویداد کتاب بازی هوشمندانه است
نویسنده دو کتاب به کار گرفته شده در پویش کتاب های چریکی حوزه هنری کودک و نوجوان در مورد این رویداد گفت: در مسیر خوب و سازنده ای در راه ترویج کتاب و کتاب خوانی با رویداد کتاب بازی آغاز شده است که بی شک در صورت تداوم آن روز به روز پخته تر خواهد شد و به جریانی دائمی و موثر تبدیل می‌گردد.
به گزارش…، کتاب “قاطر غنیمتی” و “گردان بلدرچین ها” دو رمان نوجوان است که به قلم اکبر صحرایی در رویداد کتاب بازی به همت حوزه هنری کودک و نوجوان شرکت داده شده است. در این پویش و مسابقه، نوجوانان علاقه‌مند بعد از مطالعه هر یک از کتاب‌های مورد نظر وارد بازی‌ و ماجراجویی می‌شوند و به سؤال‌ها و معماهای آن پاسخ می‌دهند. در انتها مخاطبان برای شرکت در بخش ویژه امکان کنشگری در قالب‌های داستان نویسی و کتاب صوتی را بر اساس شیوه نامه و داستان کتاب یاد شده، خواهند داشت.
اکبر صحرایی در معرفی دو کتاب خود گفت: قاطر غنیمتی ادامه مجموعه هفت جلدی «دار و دسته دارعلی» است و همان شخصیت‌ها بار دیگر در قاطر غنیمتی دور هم جمع شدند و اتفاق‌های تازه ای را رقم زدند.
کتاب قاطر غنیمتی با نگاهی طنز به جنگ و رزمندها که جمعی از اقشار گوناگون جامعه هستند تلاش دارد تا گوشه ای از وقایع هشت سال دفاع مقدس را برای جوان و نوجوانی که از آن فاصله زیادی دارد بازگو کند. به بیانی دیگر طنز در این مجموعه آثار، بهانه ای است تا در دنیای ادبیات به روزهای هشت سال دفاع مقدس بپردازیم.
دارعلی در این مجموعه آثار، قهرمانی بهلول وار است که مخاطب نوجوان را به خود جذب می‌کند و از دلایل جذابیت های جبهه برای نوجوانان آن دوران می‌گوید، چرا که در جبهه همراه با تیر و ترکش و سختی و شهادت ما با نشاط و جریان معمول زندگی نیز روبرو بودیم که لازم است نسل امروز آن را بداند.
در هر دو کتاب قاطر غنیمتی و گردان بلدرچین ها سعی شده است با همین شخصیت‌ها و به همین شیوه کار ادامه پیدا کند. در ادامه این دو اثر به زودی کتاب گردان علاف ها منتشر خواهد شد که همانند دیگر آثار این مجموعه دارای نثری روان و متناسب با ادبیات نوجوان است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه از این مجموعه ها استقبال خوبی شده است، گفت: سعی شده تا فرهنگ بومی و حکایات قدیمی ساختار فرهنگ بومی ما در این کتاب‌ها به کار گرفته شده که برخی اتفاقی و برخی عمدا به داستان رمان ورود کرده است. همچنین تصویرگری این مجموعه بسیار جذاب بود و روی استقبال مخاطب تاثیرگذار بود.
صحرایی در ادامه با تاکید بر نقش و اهمیت سامانه‌ی کتاب بازی در ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: این اتفاق با شیوه خوبی که پیش گرفته است تا جایی که من اطلاع دارم بی سابقه است چرا که کاملا تسلط طراح بازی بر کتاب با بررسی معماها و سؤال‌های طرح شده مشهود است. همچینن بازی به گونه ای است که سوال‌های مشابه هم ندارد و امکان رونویسی از پاسخ‌های شرکت کننده دیگری وجود ندارد به این ترتیب امکان تقلب نیست و همین امر کیفیت آن را افزایش می‌دهد.
وی با بیان اینکه خود نیز در بازی شرکت کرده است، گفت: از روی کنجکاوی وارد بازی شدم و به سؤال‌های کتاب های خود پاسخ دادم. بازی آنچنان جذاب و درست طراحی شده است که مخاطب را به خوبی در جریان روان بازی قرار می‌دهد و سؤال‌ها آنچنان هوشمندانه است که مخاطب مجبور است کتاب را بخواند تا جواب دهد. حتی من من نویسنده اثر بودم برخی موارد را فراموش کرده بودم به این ترتیب برای پاسخ بار دیگر به کتاب رجوع کردم و در نهایت مبلغ قابل توجهی هم بن خرید کتاب برنده شدم.
صحرایی در پایان گفت: مسیر خوب و سازنده ای در راه ترویج کتاب و کتاب خوانی با کتاب بازی آغاز شده است که بی شک در صورت تداوم آن روز به روز پخته تر خواهد شد و به جریانی دائمی و موثر تبدیل خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *