1. صفحه اصلی
  2. /
  3. تحریریه
  4. /
  5. معرفی کتاب
  6. /
  7. شیرین مثل کتابِ آبنبات...

شیرین مثل کتابِ آبنبات ها… گفتگوی صمیمانه با مهرداد صدقی!

شیرین مثل کتابِ آبنبات ها!

قسمت اول مصاحبه و گفتگوی صمیمانه کتاب بازی با جناب آقای مهرداد صدقی، نویسنده‌ی آبنبات‌ هل دار!

 

تحریریه کتاب بازی در این شماره به سراغ نویسنده ای آمده که معمولاً زیاد تلخ نمی‌نویسد یا دستش به تلخ نوشتن نمی‌رود. در این شماره مهرداد صدقی نویسنده مجموعه کتاب آبنبات هل دار،نارگیلی،لیمویی،پسته ای،دارچینی به صورت تلفنی میهمان مجله کتاب بازی بود که بخشی از مصاحبه و این گفتگو را می‌توانید بخوانید و گفتگوی کامل را ‌می‌توانید از فایل زیر گوش کنید.

 

شیرین مثل نبات

هر کتابی قطعا مثال هر نام و نام خانوادگی ای که خودمان در صفحه شناسنامه خود می‌بینیم، شناسنامه و نامی دارد که به یک دلیلی ثبت شده. مهرداد صدقی در واکنش به این که فلسفه نام این کتاب از کجا آمده گفت؛

فلسفه نام آب‌نبات ها از سوغات شهرم یعنی بجنورد می‌آید که می‌خواستم مردم ایران با این محصول شهرم بیشتر آشنا شوند. دیگر دلیل اصلی که من را ترغیب کرد تا این نام را روی این کتاب بگذارم این بود که می‌خواستم رابطه طنز بودن کتاب را با شیرینی آبنبات وصل کنم تا مفهوم بیشتری داشته باشد.

 

 

محسن من را زندگی می‌کند!

هر نویسنده ای قطعا با یک هدفی کاراکتری را خلق می‌کند. بعضی ها ترجیح می‌دهند چیزی که می‌نویسند هیچ ربطی به زندگی شخصی خود نداشته باشد و در یک عالم جدایی سِیر کند، با این حال هستند افرادی که می‌خواهند کمی با شخصیت داستان کتاب خود ارتباط هایی داشته باشند.

مهرداد صدقی نویسنده مجموعه کتاب های طنز  آبنبات ها درباره شخصیت محسن می‌گوید: محسن فقط در زمان و  شهری که من زندگی کرده ام زندگی می‌کند و اتفاق هایی که برای او رخ می‌دهد یا شخصیت او ربط زیادی به من ندارد. اما باید این را بگویم که در برخی از  داستان نام هایی را برده ام که صرفا برای ادای احترام من به آن شخص بوده، برای مثال می‌توانم بگویم مثلا در یک جایی از کتاب گفته آقای دکتر حکمتی یا ….این ها همگی افرادی واقعی هستند که من با آنها در ارتباط هستم و صرفا به دلیل علاقه و احترامم به آنها اسامی آن بزرگواران را به کتاب و کاراکتر ها اضافه کردم.

اما اینکه بعضی ها فکر می‌کنند دایی اکبر یا اعضای خانواده و حتی محسن می‌تواند برگرفته از یک شخصیت واقعی باشند؛ باید بگویم که اینطور نیست و هیچ کدام واقعی نیستند.

نولان وارد می‌شود!

شاید عجیب باشد اما اقای کریستوفر نولان به همین زودی پایش به کتاب بازی باز شده و می‌خواهیم از او به عنوان یکی از شخصیت های محبوب مهرداد صدقی یاد کنیم!. مهراد صدقی درباره کتاب جدید خود که امسال با عنوان لعبتکان منتشر می‌شود گفت: این کتاب فضای متفاوتی دارد و شاید کسانی که مثل من طرفدار کریستوفر نولان هستند از آن کتاب خوششان بیاید چون ماجراهایی دارد که شاید در فیلم های این کارگردان شاهدش هستیم.

 

محسن و نویسنده!

هر نویسنده ای بعد از خلق یک شخصیت یا کاراکتری بین مردم با این عنوان خطاب می‌شود که آیا واقعا می‌خواستی که آن شخصیت زنده می‌بود و با تو نسبتی می‌داشت؟

مهرداد صدقی درباره این موضوع گفت: خیلی ها که با من صحبت می‌کردند می‌گفتند محسن خود شما هستید و من مثل همیشه تکذیب می‌کردم که این شخصیت فقط در سال هایی زندگی می‌کند که یک زمانی نیز من آن را تجربه کرده ام و باقی موارد تنها خیال و داستان و شخصیت پردازی است و لی بیشترین نسبیتی که به من می‌دادند مربوط به خودم میشد.

 

وابستگی!

زمانی که یک فیلم سینمایی یا مخصوصا سریال با قسمت های طولانی را به پایان می‌رسانیم، معمولا دلمان تنگ می‌شود برای دیدن یک لحظه دیگر آن شخصیت های فیلم وسریال اما متاسفانه یا خوشبختانه این امکان دیگر برای شما وجود ندارد.

مهرداد صدقی در مواجهه با سوال آیا دلتان برای محسن تنگ می‌شود گفت: قطعا…شما فقط بخش کوچکی از ماجراهای محسن را خوانده اید اما من سناریو و داستان های مختلفی را طی کرده ام تا به نتیجه مطلوب برسم. شوخی های زیادی نوشته ام تا آن چیزی که می‌خواهم شود و در نتیجه باید بگویم فعلا پرونده محسن و خانواده اش بسته شده تا شاید بعدها مجدد به سراغ او بروم.

 

ادامه دارد…

آنچه در این مطلب میخوانید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *